Som mötesbokare är du ansvarig för telefonsamtal som potentiella kunder gör med ditt företag. Du måste kunna svara på frågor och ha kunskap om företaget samt detaljer om deras tjänster.
Hur du pratar i telefon kan avgöra om de vill boka ett möte med ditt företag eller inte, så det är viktigt att du noterar dessa saker när du pratar i telefon.
Hur fungerar mötesbokare?
En mötesbokare roll är att få människor intresserade av att delta i en presentation, ett möte eller ett evenemang. Detta kan vara svårt eftersom de flesta är upptagna och hellre inte vill ta sig tid att delta i något de kanske inte gillar.
De arbetar i olika branscher, från kundservice till detaljhandeln och till och med byggande. Processen är mycket enkel: De kontaktar så många framtidsutsikter som möjligt och organiserar möten som ska diskuteras under lång tid eller vid en annan tidpunkt. Det som gör det här jobbet utmanande är inte bara det antal samtal som krävs – det gör också att varje konversation låter som en enda konversation så att kunden inte känner att han eller hon pratar med en robot.
Tips som gör dig till en effektivare mötesbokare
Planerade möten kan vara utmanande att planera, men dessa tips bör hjälpa dig att boka fler möten.
Lär känna dina kunder
Det första steget är att ta reda på vad ditt mål är för telefonsamtalet.
Handlar det bara om att få dem i telefon eller försöker du få ett personligt möte?
Om det handlar om att få dem i telefon, så finns det olika taktiker som kommer att fungera beroende på om de är beslutsfattare eller influenser och om de har en specifik tidsram i åtanke när de kommer att vara tillgängliga för möte. upp ett personligt möte är det viktigt att lära sig deras kalendervanor så att vi kan schemalägga deras tillgänglighet och se till att vårt förslag tas emot.
Lär känna dina kunders behov
Vet du vad dina framtidsutsikter verkligen letar efter?
Det handlar inte bara om rätt produkt eller tjänst. Det handlar om att hitta en partner som de kan lita på med sin verksamhet och någon som förstår dem. Vilka är deras behov? Vem är de som människor?
Vi vill inte sälja våra kunder på ett företag, vi vill hjälpa dem att hitta lösningar skräddarsydda efter deras individuella behov.
Tvinga dem inte att köpa
Ett telefonsamtal med en potentiell kund bör alltid vara vänligt. Om kontakten inte förväntas kommer de antagligen att lägga på så snart som möjligt och du kommer att förlora dem för gott!
Istället för att överförsälja din produkt eller tjänst under det första samtalet, fokusera på att ordna ett möte och komma in i deras konversationer. Försök att berätta för utsikterna hur bra det skulle vara om de gick med på att träffa dig istället för att helt enkelt berätta för dem vad som är så fantastiskt med ditt företag / produkt / tjänst eftersom det kan göra människor defensiva innan de ens hör något från dig alls.
Lägg inte för mycket press på dina framtidsutsikter
Som mötesbokare förväntas du att du skulle ha ”läst upp” alla de bästa teknikerna och tipsen för att sälja via telefon. Naturligtvis kan detta innebära att man trycker på något.
Men överdriv inte det! Människor köper av dem de litar på, och för mycket press kan göra att en potentiell kund känner sig obekväm eller till och med tar sin verksamhet någon annanstans om din röst inte är tillräckligt vänlig för att visa artighet mot dem när de pratar med dem via telefon.
Så använd övertygande språk, men föreslå bara vad som behövs utan att tvinga några idéer till dina kunder; berätta för dem fler framgångshistorier så att de själva kommer fram till slutsatser istället för att känna att någon annan har fattat beslut för dem innan de alls hörde något på andra företags vägnar.
Glöm inte att bekräfta mötesinformation
När tid och datum har överenskommits, skicka en mötesförfrågan för att bekräfta detaljer så snart som möjligt.
Dessutom kan det vara värt att organisera ett bekvämt samtal eller skicka ett extra e-postmeddelande bara för att dubbelkontrollera med din klient – se till att de kan delta i slutet. Kom ihåg att göra detta en dag i förväg så att du inte blir besviken om de inte är tillgängliga i sista minuten, och du kan fortfarande planera om mötet.
Slutsats
Att boka möten är ett tufft jobb för många människor. Det beror på att personen i andra änden av telefonen inte vet vem du är och varför du ringer, så det kan vara svårt att hålla uppmärksamheten tillräckligt länge för att sätta ett möte.
Frågan jag oftast hör från mina kunder är ”Hur får jag dem att säga ja?” Det finns inget svar som fungerar varje gång. Det bästa du kan göra är att ta reda på vad dina kunder behöver eller vill – sedan erbjuda mer än de kunde ha hoppats på!